Dwudniowe warsztaty Interpretacji Dziedzictwa
Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju zorganizowało w ramach Festiwalu Muzeum w Krajobrazie. Krajobraz w Muzeum 2024 dwudniowe warsztaty interpretacji dziedzictwa, które odbyły się w sali Akademii Malarstwa na Szkle w budynku biurowym Muzeum.
Metoda interpretacji dziedzictwa daje możliwość budowania dialogów interpretacyjnych, jest takim podejściem do przewodnictwa, które wykracza poza zwykłe przedstawianie faktów i zjawisk, a pyta o cel takiego działania. Skierowana jest głównie do dorosłego odbiorcy. Metoda ta zapoczątkowana została w XIX wieku, kiedy uświadomiono sobie, że to nie przekazanie wiedzy, ale osobiste doświadczenie odbiorców ma wpływ na to, czy docenią oni dziedzictwo, z jakim się spotykają. Freeman Tilden, uważany za ojca interpretacji dziedzictwa mówił, że „buduje ona pomost pomiędzy obiektem dziedzictwa a sercami i umysłami odbiorców pomagając im odpowiedzieć na pytanie „dlaczego ja również powinienem się o to troszczyć?”. To szersze spojrzenie na rolę przewodnika i edukatora podkreśla ich znaczenie, ale również odpowiedzialność za przybliżanie społeczeństwu dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego oraz kształtowanie postawy szacunku wobec niego.
Muzealnicy z Muzeum im. Władysława Orkana z Rabki-Zdroju, z Muzeum Ziemi Limanowskiej i Muzeum Miejskiego Suchej Beskidzkiej uczestniczący w warsztatach mieli możliwość poznania i praktycznego wykorzystania narzędzi jakie daje interpretacja dziedzictwa.
Warsztaty poprowadziła Magdalena Kuś – absolwentka Wydziału Leśnego UR w Krakowie, przewodniczka beskidzka,certyfikowana trenerka interpretacji dziedzictwa. Ukończyła certyfikowane przez Interpret Europe szkolenia CIG (Certified Interpretive Guide), CIW (Certified Interpretive Writer) oraz CIG (Certified
Interpretive Host). Kierowała zespołami ds. edukacji w Tatrzańskim i Magurskim Parku
Narodowym (również obecnie). Wykłada edukację przyrodniczą i interpretację dziedzictwa na studiach
podyplomowych UR w Krakowie oraz SGGW w Warszawie. Od 2018 r. prowadzi własną pracownię
edukacyjną „Z barwinkiem”, której głównym celem jest towarzyszenie ludziom w docenianiu świata.
Prowadzi liczne autorskie warsztaty dla dzieci i dorosłych. Jest autorką planów interpretacyjnych wystaw,
tworzy teksty interpretacyjne na ścieżkach edukacyjnych, do przewodników oraz ekspozycji muzealnych.
Prowadzi warsztaty interpretacji dziedzictwa oraz pisania interpretacyjnego dla instytucji, firm oraz osób
indywidualnych. Ma mocne przekonanie, że rolą przewodnika i edukatora jest znacznie więcej, niż
przekazanie wiedzy. Nieustannie zachwycona przyrodą.